کد خبر: ۲۳۴۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۴
احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با دفاع از کارنامه دولت سیزدهم به انتقادها درباره کیفیت رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی پاسخ داد و از ۳ اقدام برای حفظ ثبات در بازار ارز خبر داد و گفت: نشانه‌های بازگشت رونق به اقتصاد نمایان شده و سیاست‌های مهار تورم ادامه دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، این عضو کابینه دولت سیزدهم ثبت رشد اقتصادی مثبت ۱۲.۶ درصد در ۲ سال گذشته، کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ تشکیل سرمایه و رکوردشکنی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را از جمله نشانه‌های بازگشت رونق به اقتصاد عنوان و تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ علی‌رغم هدف‌گذاری دولت برای کاهش نرخ رشد نقدینگی، تلاش شد تا رشد اقتصادی کشور متوقف نشده؛ بلکه به روند مثبت خود ادامه دهد که نتیجه آن رشد مثبت ۶.۷ درصد با احتساب ارزش افزوده بخش نفت و ۴.۲ درصد بدون نفت در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته بود.

خاندوزی با بیان اینکه رشد اقتصادی در دو سال فعالیت دولت سیزدهم مثبت ۱۲.۶ درصد بوده، افزود: این شاخص در دوره چهارساله دولت دوازدهم در مجموع منفی۱.۳ درصد بود و حتی اگر نرخ رشد اقتصادی بدون نفت را ملاک قرار دهیم، این نرخ هم در دو سال دولت سیزدهم رشد ۱۰.۴ درصدی داشته در حالی که در ۴ سال دولت دوازدهم در مجموع ۸.۵ درصد بود.

رد انتقادها از کیفیت رشد اقتصاد

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به برخی انتقادها از نفتی بودن نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته گفت: متأسفانه در روزهای گذشته شاهد بودیم برخی چهره‌های اقتصادی و البته غیراقتصادی دولت قبل، تلاش کردند روند مثبت رشد اقتصادی در ۹ فصل پیاپی در دولت سیزدهم را زیر سوال ببرند در حالی که بخش زیادی از اقتصاددانان علی‌رغم انتقاداتی که مطرح می‌کردند، رشد اقتصادی را از نقاط قوت بیان می‌کردند؛ اما برخی چهره‌های سیاسی تلاش دارند این رشدها را انکار کنند یا آن را به فروش نفت ارتباط دهند.

وزیر اقتصاد تأکید کرد: در محاسبه رشد، موضوع در مورد افزایش تولیدات است و نه قیمت محصولات و این ادعا که چون قیمت نفت افزایش پیدا کرده، رشد اقتصادی مثبت شده، از اساس یک ادعای بی پایه است؛ بلکه میانگین قیمت نفت ایران در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ دلار کمتر بوده است، بنابراین طرح چنین مسائل بی‌پایه و ناصحیحی یا از کم‌اطلاعی و یا غرض‌ورزی است.

پشت صحنه سرمایه‌گذاری خارجی

سخنگوی اقتصادی دولت یکی دیگر از نشانه‌های بازگشت اقتصاد به ریل توسعه و رونق را رشد سرمایه‌گذاری خارجی دانست و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن ۳۱۸ طرح سرمایه‌گذاری خارجی موفق به اخذ ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی معتبر شد که این میزان رکورد تمام ادوار گذشته را شکست. خاندوزی با بیان اینکه عده‌ای که از پیشرفت‌های دولت ناخشنود بودند از رکوردشکنی سرمایه‌گذاری خارجی ناراحت بودند، افزود: هر کسی که کوچک‌ترین اطلاعی از روال سرمایه گذاری خارجی داشته باشد، می داند که در سرمایه گذاری خارجی، احراز منشا خارجی بودن سرمایه رکن مهم است.

وی در واکنش به شبهه‌های مطرح شده درباره سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم، تصریح کرد: در آمار «سرمایه گذاری خارجی مصوب معتبر»، صرفا طرح‌هایی حضور دارند که سرمایه گذار اقدام به آغاز فرایند سرمایه گذاری کرده باشد این در حالی است که پس از برجام، طرح‌های زیادی با ارقام بالا مصوب شده بود؛ فرضا برخی شرکت‌های نفتی دنیا اعلام کرده بود که پس از برجام قصد سرمایه‌گذاری در کشور را دارد اما هیچ اقدام واقعی انجام نشد و این موارد از آمارها حذف شد و با همین معیار آمار سال ۱۴۰۲ بسیار بیشتر از ۵.۵ میلیارد دلار بود.

۳ گام برای حفظ ثبات ارزی

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین از ۳ گام دولت برای حفظ ثبات ارزی در سال جدید خبر داد و اعلام کرد: یکی از این گام‌ها مدیریت تقاضای ارزی است به نحوی که تقاضای تجاری ارز با حدگذاری‌هایی که برای وزارت صمت، وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت برای ثبت سفارش های انجام خواهد شد. خاندوزی گام دوم را مدیریت تقاضاهای غیرتجاری عنوان و تاکید کرد: فعالیت‌های سفته بازانه ارز نیز از طریق تغییر حکمرانی ریال به شکل جدی توسط بانک مرکزی دنبال می‌شود.

او گام سوم را هم عرضه ارز به بازار با افزایش انگیزه صادرکنندگان غیر نفتی برای بازگشت ارزشان به کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم که امسال بتوانیم چشم‌انداز انتظاراتی ارز را واقعی نه هیجانی نشان دهیم.

گزیده مهم‌ترین اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت

  • دولت فعلا مصوبه‌ای برای تغییر ساعت کاری به منظور رفع ناترازی‌های انرژی در دستور کار خود ندارد. درباره افزایش تعطیلات رویکرد دولت همواره اجرای قوانین مصوب مجلس است و در صورت ابلاغ از سوی مجلس، دولت وارد بحث و گفت‌وگو خواهد شد.
  • بسته اقتصادی سال ۱۴۰۳ با مشارکت سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و سایر وزارتخانه های تولیدی کشور تهیه و در هفته آینده ویرایش اولیه و تلفیقی این بسته را به ستاد اقتصادی دولت ارائه می‌دهیم.
  • حدود ۲۰ هزار خودرو دیگر در مرحله انتقال به کشور یا ورود به گمرکات کشور است که در روزهای آتی فرایند ورود آن انجام و مراحل ترخیص نیز به سرعت در حال انجام است.
  • درباره تامین ارز واردات خودرو نیز با توجه به این که با توجه به سقف ثبت سفارش ۱۴۰۳ توافقی بین بانک مرکزی و وزارت صمت مقرر خواهد شد که بعد از نهایی شدن، اطلاع رسانی آن توسط وزارت صمت انجام خواهد شد.
  • درباره واگذاری سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس قرار شد آگهی جدیدی منتشر و این مساله از طریق شرکت های تابعه غیر دولتی حل شود و اکنون منتظر طی مراحل قانونی در این خصوص هستیم که بعد از خاتمه ایام، با توجه به اینکه چه شرکت ها و بانک هایی برای این مزایده ثبت نام کرده و اهلیت آنها تایید شده، با آنها وارد قرارداد می شویم.


سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲

  • تعداد طرح‌های توافق شده: ۳۱۸ طرح
  • سهم چین: ۱.۸ میلیارد دلار
  • سهم ترکیه: ۶۷۸ میلیون دلار
  • سهم امارات ۵۷۹ میلیون دلار
  • سهم صنعت: ۷۴ درصد
  • سهم نفت: ۱.۵ درصد
  • سهم کشاورزی: ۱۰ درصد
  • سهم خدمات: ۷.۵ درصد
  • سهم گردشگری: ۱ درصد
  • سهم سایر بخش‌ها: ۶ درصد

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار